Specificaties enkelas (geremde) motortrailer. MTM 1300kg.

Inmiddels beschikt MotortrailerBUDEL over 2 ( geremde) motortrailers. ( 1 x max.1300kg, max. 3 motoren hieronder beschreven, en 1 x max. 2000kg en max. 4 motoren zoals op de andere pagina beschreven.

Het betreft een geremde Stema SySTEMA motortrailer, met een maximaal toelaatbaar massa van 1300kg, en ook gekeurd en toegelaten voor “ Tempo 100” ( max. snelheid 100km/u) op de Duitse autosnelwegen. Voorwaarde is wel dat het trekkend voertuig een LEEG gewicht van minimaal 1182kg heeft. Anders geldt er een max. snelheid in Duitsland, net zoals bijv. o.a. in Oostenrijk en Italië, van 80km/u. In België is dit 120km/u en in Frankrijk 130km/u, tenzij anders aangegeven, de max. snelheid. ( Bovenstaande geldt uitsluitend voor autosnelwegen, en dient door u zelf gecontroleerd te worden op accuraatheid )

Er zijn 2 oprijplaten beschikbaar (net zoals bij onze tandemas trailer) welke zich in dit geval onder de vloer van de trailer bevinden, hierdoor kan 1 oprijplaat gebruikt worden om de motor naar boven te rijden, en de andere om zelf op te lopen tijdens het naar boven rijden.

Hij is voorzien van 2 oprijplaten omdat, net zoals bij onze tandemas trailer, dit het laden veel gemakkelijker maakt.

Uiteraard zit er een SCM gekeurd disselslot op, welk ook tijdens het rijden gemonteerd kan blijven, en is op beide trailers een anti-slingerkoppeling gemonteerd voor nóg meer stabiliteit.

Bij de huurprijs zijn spanbanden, wielklemmen voor de vóórwielen en speciaal gemaakte achterwiel-harnassen inbegrepen. Tevens zijn er sloten aanwezig om de wielharnassen af te sluiten, evenals op de wielklemmen, welke onder de vloer zijn afgesloten. Uiteraard zit er een SCM gekeurd disselslot op.

1300kg is gekozen om de trailer te kunnen voorzien van. max. comfort en voorzieningen, zonder daarbij boven het MTM (Maximaal totaal massa) te gaan.

De extra brede laadvloer ( 1.83m ) welke tussen de wielen ligt (laag zwaartepunt) en dus ook een vrij grote spoorbreedte in combinatie met de schokbrekers zorgen voor een stabiele trailer.

Er is bewust gekozen voor een geremde trailer omdat bij de meeste ongeremde trailers, met een Maximale Totaal Massa van 750kg, deze 750 kg, indien er 2 ( of zelfs meer) motoren worden geladen, vaak word overschreden. Indien deze 750kg niet worden overschreden, is het vaak zo dat het trekkende voertuig ongeremd (veel) minder als 750kg MAG trekken.

Bovendien is het veel veiliger om een geremde beladen trailer achter een auto te hebben.

De laadvloer is 183cm breed en 257cm lang, en omdat we een systeem hebben gemaakt waarbij de motoren in stappen van ca. 5 cm t.o.v. elkaar in de lengte verplaatst kunnen worden over een afstand van ca. 80cm zijn vele motoren combinaties te laden.

Hierdoor is ook de gewichtsverdeling , en dus de kogeldruk, dusdanig aan te passen dat deze binnen de toleranties van de aanhanger en trekhaak van de auto kan blijven.

De kogeldruk is standaard, ongeladen ca. 75kg incl. reservewiel en inrijklemmen.

Ook bij deze trailer kan het laden van de motor(en) eventueel door 1 persoon worden gedaan, omdat er Staedystand inrijklemmen gemonteerd zijn, waarbij de motor bij het inrijden onmiddellijk stabiel staat, en zelfstandig kan blijven staan, waarna overgegaan kan worden tot het sjorren door middel van de speciale wielharnassen en spanbanden.

Om de motoren op de vloer goed vast te trekken/zetten zijn deze speciale wielharnassen aanwezig, die door de aanwezigheid van anti-slip materiaal aan de binnenzijde, de achterwielen perfect op hun plaats houden, in combinatie met anti-slip materiaal op de vloer.

Ook zijn de aanwezige sjor-ogen aan de zijkanten op rail traploos verstelbaar  om optimaal sjorren mogelijk te maken.

Ook zijn bij deze trailer nog korte sjorbanden aanwezig om het voorwiel vast te trekken om de inrijklemmen.

Mocht om de een of andere reden, sjorren met de wielharnassen niet mogelijk zijn, dan zijn er ook nog een aantal lange sjorbanden aanwezig, om de motor(en) aan andere punten vast te sjorren.

Het reservewiel hangt aan de voorzijde voor de opbergkist op de dissel, dus indien nodig gemakkelijk toegankelijk.

Ook is er een kruissleutel en hydr. krik aanwezig.

Bij het afhalen  van de trailer geven we ook nog de benodigde informatie en instructie  ( met foto’s en beschrijving in een map, welke mee genomen kan worden) om de motoren deugdelijk vast te zetten.

Gewicht: 
Maximaal totaalgewicht (op kenteken)1300 kg
Eigen gewicht aanhanger:ca. 450 kg (incl. 2 oprijplaten en wielklemmen)
Laadvermogen met motoren incl. klemmen:ca. 850 kg
: 
Afmetingen: 
Oppervlakte vloer:2,57m x 1,83m,
Materiaalkist:ca.200 liter